ماده 1 – در اين ضوابط، اصطلاحات در معاني مشروح زير به كار ميروند:
- 1 – 1 – خدمات فروش ماشين: عبارت است از كليه خدماتي از قبيل اطلاع رساني در مورد مشخصات كمي و كيفي كالا و خدمت، شرايط و ضوابط فروش، نحوه تحويل اسناد، مدارک، تجهيزات و متعلقات جانبي به طور كامل و به موقع، شرايط تحويل و اعلام كليه شرايط فروش از جمله شرايط فوق به طور شفاف كه موجب ارايه خدمات فروش بهتر و آسانتر به مصرف كننده مي شود.
- 1 –2 – ضوابط فروش: قواعد، مقررات، چارچوب ها و شرايط و ضوابطي است كه به منظور تعيين كليه شرايط مربوط به فروش ماشين توسط وزارت بازرگاني تعيين و به كليه عرضه كنندگان آن ابلاغ گرديده و ميگردد.
- 1 – 3 – خدمات پس از فروش: عبارت است از كليه خدمات پس از فروش يك ماشين از قبيل ضمانت و تعهد،پشتيباني خدمات، تعميرات و تامين قطعات استاندارد( كه بر عهده توليد كننده و يا وارد كننده آن كالا قرار مي گيرد و موجب تعهد و تضمين كاركرد مطلوب محصول ميشود.
- 1-4-نمايندگي مجاز: شخصيت حقيقي و يا حقوقي است كه از طرف توليدكننده يا واردكننده كالا و يا واسطه خدمات به عنوان نماينده رسمي، عهده دار ارايه خدمات فروش و پس از فروش بوده و داراي مجوز و پروانه معتبر ازمراجع ذيربط ميباشد.
- 1– 5 – واسطه خدمات: به شخص حقيقي يا حقوقي اطلاق ميشود كه توسط توليدكننده يا واردكننده عهده دار خدمات فروش و يا پس از فروش) از طريق نمايندگي هاي مجاز ( در طول دوره تضمين و تعهد ميباشد. واسطه خدمات ميتواند به عنوان بخشي از مجموعه توليدكننده و واردكننده و يا به عنوان شركتي مستقل تحت نظارت توليدكننده و واردكننده فعاليت نموده و خدمات خود را ارائه نمايد.
- 1– 6 – استانداردهاي ابلاغي: شامل مصوبات دولت، وزارت جهادكشاورزي، وزارت صنايع و معادن، وزارت بازرگاني،استاندارهاي تصويب شده توسط سازمان استاندارد و تحقيقهات صنعتي ايران، سازمان حفاظت محيط زيست وشركتهاي توليد كننده و واردكننده انواع ماشينها ميباشد.
- 1 – 7 – قطعه و مجموعه استاندارد: قطعات و مجموعه هايي كه مشمول يكي از استانداردهاي كارخانه اي يا ملي يا توامان باشد.
- 1 – 8 – خدمات فني استاندارد: خدمات تعميراتي كه مطابق با استاندارد كارخانها ي يا ملي يا توامان باشد.
- 1 – 9 – تعهدات دوره ضمانت: به مجموعه خدمات تعهد شده اعم از تامين قطعات و خدمات فني استاندارد و يا تعويض دستگاه اطلاق ميگردد كه در يك دوره زماني(ساعت كاركرد ،فصل كاري، ماه و يا سال)، انجام آنها به طور “رايگان“ از سوي توليدكننده يا واردكننده تضمين ميگردد.
- 1 – 10 – تعهدات دوره تعهد: به مجموعه خدمات شامل تعميرات، تامين لوازم يدكي، پشتيباني خدمات، هزينه توقف و اجرت المثل اطلاق مي شود كه انجام آن در يك دوره زماني مشخص از سوي توليدكننده يا واردكننده تعههد مي گردد.
- 1 – 11 – ضمانت نامه: سندي است كه توسط عرضكننده به همراه ماشين تحويل مصرف كننده مي گردد و متضهمن تعهدات توليدكننده يا واردكننده در دوران ضمانت و دوران تعهد ميباشد. در ضمانت نامه شرح قطعات مصرفي و استهلاكي كه مشمول ضمانت نميشود ذكر ميگردد.
تبصره: ضمانت نامه به لحاظ شكلي مي تواند در قالب برگه هاي چاپي، تجهيزات سخت افزاري و نرم افزاري، كارتهاي هوشمند و يا غيره با رعايت و لحاظ مشخصات مذكور دراين ضوابط، طراحي و عرضه گردد.
- 1-12- استفاده مطلوب از ماشين: نحوه استفاده مطابق مشخصات اعلام شده از سوي توليدكننده يا واردكننده (شيوه به كارگيري، نگهداري و نظاير آن) كه در ضمانت نامه و دفترچه راهنماي مصرف كننده توضيح داده شده است، مي باشد.
- 1 – 13 – كتابچه راهنماي مصرف كنندگان: مجموعهاي است به زبان فارسي كه حاوي مواردي از قبيل مشخصات وويژگي هاي اختصاصي و عمومي، فهرست متعلقات و تجهيزات همراه، نحوه استفاده مطلوب، راهنماي خدمات شامل بازديدها و سرويس هاي دوره اي، ضوابط حمايت از حقوق مصرف كنندگان ماشين، فهرست نمايندگي هاي مجاز شبكه فروش و خدمات پس از فروش و ساير موارد به تشخيص توليدكننده و يا واردكننده ميباشد و در زمان تحويل ماشين بايد توسط عرضه كننده به مصرف كننده ارائه گردد.
- 1 – 14 – تامين ماشين جايگزين مشابه: منظور از تامين ماشين جايگزين (فقط در دوران ضمانت) ، واگذاري ماشين مشابه و در صورت عدم امكان، پرداخت خسارت خواب ماشين (توقف بلا استفاده ماشين) ميباشد.
- 1 – 15 – قيمت كارشناسي: قيمت كارشناسي ماشين بر اساس نظر كارشناس رسته مهرتبط كانون كارشناسان رسمي دادگستري (بر مبناي اولين زمان اعلام عيبي كه منجر به تعويض ماشين ميگردد) ، خواهد بود.
- 1 – 16 – شركت بازرسي: شخصيت حقوقي است كه براي ارزيابي عملكرد توليد كننده، واردكننده، واسطه فروش، واسطه خدمات پس از فروش، نمايندگي هاي مجاز برابر آيين نامه ها و دستورالعمل هاي ابلاغي و تهيه گزارش های ادواري و موردي و ارايه آن به همراه اظهار نظركارشناسي لازم به انجمن تخصصي ذيربط حمايت از حقوق مصرف كنندگان و سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، تعيين مي گردد.
- 1 – 17 – قطعات ايمني: قطعاتي كه نقص يا عيب آنها موجب احتمال صدمه جسمي يا جاني اشخاص گردد و مشمول استاندارد ملي و اجباري و فهرست قطعات ايمني مي باشد.
- 1 – 18 – كتابچه راهنماي زمان و هزينه استاندارد تعميرات: اين كتابچه حاوي اطلاعاتي است كه زمان استاندارد تعميرات، خدمات و هزينه هاي واحد زماني مربوطه را در محل نمايندگيهاي مجاز و هم چنين در محل كار ماشين برآورد نموده و قبل از عرضه هر نوع ماشين و نيز هر ساله توسط توليدكننده يا واردكننده براي تاييد و تصويب به انجمن حمايتي ذيربط ارايه ميگردد.
- 1- 19 – بهاي محصول: منظور از بهاي محصول، مبلغ مندرج در سند فروش (صورتحساب)رسمي از سوي عرضه كننده ميباشد كه ممهور به مهر آن است.
- 1-20- نرخ خدمات: اجرت يا دستمزدي است كه از سوي عرضه كنندگان، واسطه هاي خدمات پس از فروش و نمايندگي هاي مجاز مطابق ضوابط و دستورالعمل هاي مراجع نرخ گذار و ضوابط جاري قانوني در ازاي ارايه خدمات ازمصرف كننده با صدور صورتحساب رسمي دريافت ميگردد.
- 1 – 21 – خدمات سيار: خدمات امدادي و تعميراتي است كه در محل استقرار ماشين يا تجهيزات وابسته در خارج از نمايندگي مجاز و در محل استقرار ماشين به مصرف كننده ارايه ميگردد.
ماده 2 – دامنه كاربرد اين ضوابط شامل كليه عرضه كنندگان اعم از توليد كنندگان، واردكنندگان، واسطه هاي فروش ،واسطه هاي خدمات پس از فروش و نمايندگي هاي مجاز انواع ماشينهاي راهسازي و كشاورزي نظير انواع لودر، بولدوزر ،گريدر، غلطك، بيل مكانيكي، تراكتور و كمباين و ماشين هاي خودگردان در مزرعه و انواع تجهيزات وابسته نظير دنباله بندها و جلوبندهاي تراكتوري، تجهيزات كشاورزي قبل از كاشت و بعد از برداشت محصول و تجهيزات مربوط به مرغداري ها، دامداري ها، جنگل و مرتع، شيلات و آبزيان كه در داخل كشور توليد و يا در چهارچوب مقررات جاري از طريق مبادي رسمي و يا مناطق آزاد به كشور وارد شده و يا مي شوند، مي باشد.
ماده 3 -كليه واردكنندگان و توليدكنندگان موضوع اين آيين نامه مكلفند ضمن رعايت مفاد ساير آيين نامه هاي اجرايي مرتبط با اين قانون و ارايه مجوزهاي لازم و رعايت استانداردهاي محيط زيست، ايمني و كيفيت، معيارهاي سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، كليه وظايف و تكاليف مورد اشاره در اين ضوابط را رعايت نمايند.
ماده 4 – مسئوليت اجرايي مفاد اين ضوابط برعهده توليدكنندگان و واردكنندگان انواع ماشين ميباشد.
ماده 5 – مسئوليت انجام ارزيابي هاي ادواري شركتهاي واردكننده و توليدكننده، واسطه هاي فروش، واسطه هاي خدمات پس از فروش، نمايندگي هاي مجاز و ارايه گزارش هاي ادواري و يا موردي بر عهده شركت بازرسي كه صلاحيت آن از سوي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان و سازمان استاندارد تاييد مي گردد و توسط انجمن ذيربط حمايت از حقوق مصرف كنندگان تعيين ميشوند، ميباشد.
تبصره 1 : تامين هزينه هاي انجام بازرسي برعهده انجمن حمايتي ذيربط و از محل اعتبارات آن ميباشد.
تبصره 2 : صلاحيت شركت بازرسي بايد به تاييد سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران و سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان برسد و شركت بازرسي داراي گواهينامه مرتبط در اين خصوص باشد.
تبصره 3 : تا زمان تشكيل انجمن هاي حمايتي تخصصي مربوطه، تعيين شركت بازرسي از سوي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان صورت مي پذيرد و پرداخت هزينه ارزيابي بر عهده توليد كننده و وارد كننده مي باشد.
ماده 6 – مسئوليت رسيدگي به شكايات مصرف كنندگان و احقاق حقوق و جلب رضايت ايشان از خدمات ارايه شده در دوران “ضمانت” و “تعهد”، در مرحله اول برعهده عرضه كننده مي باشد. در صورت بروز اختلاف بين عرضه كننده و مصرف كننده مراتب مطابق مفاد فصول سوم، چهارم و پنجم قانون حمايت از حقوق مصهرف كنندگان مصوب 15/ 7 / 1388 و آيين نامه هاي اجرايي و ضوابط مربوطه قابل پيگيري ميباشد.